Reporty

RC Rally Světlá

16. března 2010

V sobotu 13.března 2010 odstartoval náročným závodem RC Rally Světlá další ročník šampionátu RC Rally Tábor - RCRT 2010. Charakter tratí v nové lokalitě a počasí velmi připomínali podmínky, při kterých každoročně startuje závod závodů Rallye Monte-Carlo a to společně s několika měsíčním závodním půstem v zimní přestávce přilákalo do Světlé nad Sázavou početné startovní pole.

Celkem 34 posádek dorazilo do dějiště závodu, aby v pneumatikové ruletě vsadilo na ten správný typ obutí a mohlo tak vybojovat co možná nejlepší umístění v tomto náročném a více než 6km dlouhém závodě. Podmínky na trati se neustále měnily, ráno většinu tratí pokrývala slabá sněhová pokrývka, v průběhu dne v nižších polohách sníh roztával a na vozovkách tak zůstávalo větší či menší množství vody. Ve vyšších polohách ale stále na piloty číhaly sněhové úseky a ledové plotny. V průběhu dne navíc sem tam opět nějaký ten sníh připadl a tak si nemohl být s volbou obutí nikdo 100% jistý až do konce závodu. Zvláště měřené úseky s velkým převýšením činili týmům velké dilema, jestli obout hladké gumy pro 98% tratě RZ s převážně mokrým asfaltem, nebo dlažbou a protrápit se 20ti metry vedoucími přes horský průsmyk, kde vozovku pokrývala vrstva sněhu a ledu, na kterém bylo možné ztratit třeba 5 i 10vteřin oproti vozům, které použily pneumatiky s hroty typu Ripmax. Velkou roli tak v celém závodě sehrála týmová spolupráce, zejména pak informace ledových špionů, kteří posádkám neustále zpřesňovali informace o měnících se podmínkách na trati. Bylo na každém, zda na svém voze provede v každém servisu rošádu pneumatik od asfaltových s nízkým vzorkem až po šotolinové Ripmaxy, nebo zda vsadí na některý s univerzálních gum typu Rally Block, tak jako to třeba provedl poličský závodník Upeer.


foto: KITT

Z čtyřiatřiceti posádek se jich nakonec na start závodu postavilo jen 33. Smolařem dne se totiž ještě před ostrým startem závodu stal Deputy, který při ranním shake downu poškodil zavěšení zadního kola svého vozu Opel Manta 200 GT/E natolik, že nemohl do závodu vůbec nastoupit. Ujal se tedy funkce ledového špiona týmu Yakabo, což jak se později ukázalo přineslo jeho pilotům kýžené ovoce. Celý tým přijel do Světlé naladit kondici na první závod neoficiálního MS, kterým je právě Rallye Monte-Carlo, jedoucí se v dubnu v Liberci Machníně. Tento cíl se tomuto týmu zcela jistě podařilo naplnit.

Přesto, že organizátoři závodu učinili vše co bylo v jejich silách, aby byly tratě závodu maximálně sjízdné, se na těchto pracech po nočním sněhovém přídělu muselo intenzivně pokračovat ještě v sobotu ráno před startem závodu. Komisaři tak dovolili závod odstartovat až v 9:10, tedy s mírným časovým skluzem. Konec konců ještě v průběhu dne traťová služba znovu vysílala sněhové pluhy do terénu, aby znovu prohrnuly některé kriticky zasněžené úseky rychlostních zkoušek.


foto: Kuba Konecký

Po vystavení zelené a slavnostním startu se na trať vydal uzavírací vůz a předjezdec Péťa Baloun, který měl se startovním číslem 0, majákem a červeným praporem na svém Subaru Impreza WRC za úkol rozehnat početnou skupinu diváků, kteří se tísnili kolem tratí a netrpělivě očekávali průjezdy prvních ostrých soutěžních speciálů.

Jako první soutěžící se vydal na nevyzpytatelnou trať jeden z favoritů závodu Michal Bouchner známý jako Embie se zbrusu novým vozem Honda Civic Type R. Bohužel nová technika nebyla nejspíš správně a dostatečně „zahořená“ a tak se Embie závodním dnem spíš protrápil. Střídavě v jeho voze vynechávala elektronická řídící, nebo pohonná jednotka a mechanici týmu AUTODÍLYNANETU.cz si marně lámali hlavu, kde je zakopaná ovce. Embieho týmový kolega Jarda Krejčí taktéž nezaznamenal příliš úspěšný den, když jeho Honda sice v průběhu dne fungovala celkem dobře, nechala ho ale ve štychu na poslední vložce, kdy přišel o 3 pozice a propadl se tak mimo body na konečné 16.místo. Embie po celodenním trápení skončil ještě o místo hůře sedmnáctý.


foto: Tomáš Šena

Do širší skupiny favoritů z řad jezdců pravidelně startujících v RCRT patřili ještě ostřílený Alf, který koncem loňské sezóny vyslal jasný signál o svém zrychlení a trojice relativně nových, ale přesto velmi velmi rychlých jezdců Ondra Němec, Honza Brich a Filip Strahal. Z hostů bylo zcela jistě potřeba počítat s již zmiňovanými piloty týmu Yakabo Jirkou Bistiakem a hlavně s asfaltovým specialistou Jirkou Zdražilem, který například na Rallye Monte-Carlo 2007 dokázal vybojovat vynikající 2. místo.


foto: KITT

Po úvodním měřeném testu se vedení ujal Filip Strahal s vozem Škoda Fabia S2000, následován s jen minimálními ztrátami druhým Honzou Brichem v Mitsubishi Lancer EvoX, třetím Ondrou Němcem na stejném voze, čtvrtým Jirkou Zdražilem s Fiatem Punto S2000 a pátým Alfem s vozem Peugeot 207 S2000. Do RZ3 se v průběžném vedení v závodě vystřídali ještě nejprve v RZ2 Jiří Zdražil a potom v RZ3 Ondra Němec. Ještě do RZ4, po které držel průběžné vedení posledně jmenovaný havlíčkobrodský jezdec byli v bezprostředním kontaktu s ním ještě další 2 piloti a to 2. Honza Brich se ztrátou cca 4,5s a 3. Jirka Zdražil se ztrátou necelých 9ti vteřin. 4. Filip Strahal ztrácel už více než půl minuty a Alf, kterému nevyšli testy 2 a 3 byl v tu chvíli se ztrátou 52s na šesté pozici až za Tomášem Šenou, už mimo bezprostřední kontakt se špičkou. Ten v následující RZ5 bohužel ztratil i mladý pilot týmu Wave Action Honza Brich, který zde zaznamenal půlminutovou ztrátu a v polovině závodu tak v přímém boji o vítězství zůstali jen dva piloti v aktuálním pořadí 1. Ondra Němec a 2. Jirka Zdražil se ztrátou 6,5s. Druhou polovinu závodu už ale 4mi vyhranými rychlostními testy z 5ti ovládl zkušenější z této dvojice Jirka Zdražil, který ve spolupráci s ledovým špionem Deputym předvedl profesionální výkon a zaslouženě si ze Světlé odvezl vítězství v závodě. 2. místo je pro Ondru Němce prvním umístěním na bedně a bezpochyby vynikající výsledek, stejně tak pro Honzu Bricha 3. flek, zvláště pak když dokázal toto umístění bez problémů docílit i přes zmiňovanou půlminutovou ztrátu na RZ5.


foto: Tomáš Šena

Opačný kousek než ten, který potrefil v posledním měřeném úseku Jardu Krejčího se podařil průběžně zrychlujícímu Jirkovi Bistiakovi. Ten po ránu léčil palivový systém své Fabie WRC a postupem dne se rozjížděl k čím dál lepšímu výkonu. V poslední erzetě předvedl druhým nejrychlejším časem takzvaný majstrštyk, když dokázal poskočit o 3 místa kupředu na konečné 7. místo, pouhou jednu desetinu vteřiny před nakonec osmého Tomáše Šenu. Na sedmou příčku přitom v předposlední vložce ztrácel více než 21 vteřin a předvedl tak názorný příklad toho, že rally končí až projetím poslední fotobuňky.

Podobný tah se povedl ještě relativnímu nováčkovi RC Rally, členovi týmu Wave Action. Týmová dvojka Ondra Kozinski v poslední vložce vybojoval 2 pozice, posunul se tak z 21. na 19. místo a vybojoval tak pro Wave Action vítězství v týmech. Druhým vítězným týmem se stejným počtem 30ti bodů se stal FIVE team, třetí skončil s 22ti body PB PEPETONI RC Rally Team.


foto: RCRT Griffin

Za zmínku stojí zcela jistě ještě výkon poličského pilota a člena týmu ura:motor Jirky Neuderta alias Upeera, který jako jeden z mála vsadil v celém závodě na jediný typ pneumatik. Na tom, že obutí není třeba řešit si trval tak tvrdošíjně, že mechanici nejen že v servisu nepřezouvali pneumatiky jeho vozu, před RZ9 dokonce nezkontrolovali momenťákem ani obutí na jeho nohou a Upeer byl nucen do vložky odstartovat s povolenými tkaničkami. To se samozřejmě podepsalo na jeho koncentraci a ztrátě nějaké té cenné vteřinky. I přes tento incident a dokonce i přes to, že na jeho voze v polovině předposledního testu vypověděl službu zadní diferenciál, dovezl svůj stařičký a nezničitelný CITROËN Xsata první evoluce do cíle na vynikajícím 12. místě.


foto: Tomáš Šena

Tým PB PEPETONI nastoupil v klasické sestavě Petr Jaroš a mladík PB Pepetoni. Stejně jako řada dalších, oba piloti laborovali s volbou pneumatik. PB nasadil na úvodní 4 testy pneu ARP Rally Block, pro zbytek závodu pak obul vzorek Ripmax. Na těchto gumách měl vůz na mokrých asfaltech sice širší stopu, ale mladému pilotovi se dařilo průjezdy zatáček velmi dobře kontrolovat, v důsledku čehož dokázal některé testy zajet velmi čistě, v poměrně pěkných časech. Nejlépe mu sedl předposlední test, kde dokázal zajet vynikající 10. čas. Ripmaxy navíc zaručovali dobrý grip i na úsecích pokrytých sněhem a ledem a tak u tohoto obutí zůstal až do konce závodu. V cíli z toho nakonec bylo 18. místo. Petr ráno začal taktéž na vzorku ARP Rally Block, vzorek Ripmax ale vybral o jednu RZtu dříve a v RZ4 z toho byl rázem 4. čas. Postupem dne, jak se z tratí ztrácel sníh, ale dospěl k názoru, že vsadí na maximální adhezi na mokrých asfaltech na úkor krátkých úseků pokrytých sněhem a ledem a do závěrečných tří zkoušek nasadil pneu ARP Rally Square. Tato volba a současná úprava set-upu podvozku se mu jednoznačně vyplatila, protože v RZ8 dokázal znovu zopakovat 4. čas a v následující předposlední RZ9 byl dokonce třetím nejrychlejším jezdcem. V závěrečné vložce už jen v klidu kontroloval pěkné 6. místo.


foto: RCRT Griffin

Ze všech ohlasů a indicií a přes všechnu nepřízeň počasí se závod zcela jistě vydařil. Divácký i jezdecký ohlas mluví za vše. I jízdní doba vítěze přes 35minut nenechává nikoho na pochybách, že šlo o velmi náročnou soutěž. Nezbývá než poděkovat řediteli závodu Vaškovi Balounovi za výbornou sobotu a těšit se na případnou další RC Rally ve Světlé nad Sázavou, kde pevně doufáme tímto počinem zapustila své kořeny.

Konečné pořadí jezdců:

1. Jiří Zdražil  25b.
2. Ondra Němec 20b.
3. Honza Brich / Wave Action / 16b.
4. Alf / FIVE Team /
13b.
5. Filip Strahal 11b.
6. Petr Jaroš / PB PEPETONI / 10b.
7. Jiří Bistiak 9b.
8. Tomáš Šena / RCRT Soběslav / 8b.
...
18. PB Pepetoni / PB PEPETONI / 0b.

Konečné pořadí týmů:

1. Wave Action
30b.
1. FIVE Team
30b.
3. PB PEPETONI RC Rally Team 22b.
4. RCRT Soběslav 17b.
5. AUTODÍLYNANETU.cz 15b.
6. RCT - Krumlov 11b.
7. Keep Racing 9b.
8. Kojot tým 4b.
9. RC Muzi Motorsport 2b.

kompletní výsledky >>

foto:  Tomáš Šena >>  |  Kuba Konecký >>  |  KITT >>  |  Klinger >>  |  rcrtgriffin >>

video:  Upeer >>  |  Klinger >>  |  KITT >>  |  Jarda Krejčí >>

(pj)

« zpět na seznam zpráv | nahoru »