Historie

3Hours Le Vrbčany 2015

1. října 2015

Premiérový start  na okruhovém vytrvalostním závodě se barvám PEPETONI velice vydařil. Zde přinášíme výsledky a tiskovou zprávu z průběhu celého závodu, která vyšla v pondělním čísle časopisu Závratná Rychlost. Na vrbčanském okruhu "Stará kotelna" bylo rozhodně na co se dívat a pro velký komerční úspěch celé motoristické akce lze očekávat, že další pokračování na sebe nenechá dlouho čekat. Tým PEPETONI u toho určitě nebude chybět, protože třetí místo v cíli a vůbec celá nedělní výborná týmová spolupráce obou jezdkyň Káti a Káji dali nový podnět pro úvahy o závodním schématu týmu pro sezónu 2016.  

Po nedělním náročném motomaratónu 3HOURS Le VRBČANY 2015 už známe nejlepší tým, posádku i závodní prototyp této sezóny.

27. září 2015 by na automotodromu ve Staré Kotelně ve Vrbčanech asi málokdo čekal tak dramatický průběh závodu, jaký mohli spatřit k prasknutí plné tribuny u trati okruhu. Většina příznivců automobilového sportu dorazila do dějiště závodu o den dříve a stanové městečko, které vyrostlo na přilehlých pozemcích okruhu, zněkolikanásobilo počet obyvatel Vrbčan pro tento víkend. Bouřlivá noc předurčila výbornou atmosféru, která mezi fandy panovala i po celou dobu nedělního závodu. Není taky divu, na trati nebyla nouze o šťavnaté a napínavé souboje až do samotného cíle tohoto vrcholného podniku sezóny.

Po kvalifikačním kole se na nejvýhodnější pozici na startovním roštu postavil jeden z favoritů, tým LinDa RACING s vozem LIDARRI 541. Následován byl druhým nejrychlejším prototypem Gulf PORSCHE od VITAMOČKA Teamu. Třetí místo patřilo týmu PEPETONI GR s vozem RYCHLÍK 022 za ním čtvrtý byl SPEED IVE SPORT na PESCAROLO-JUDD, následovaný pátým strojem SM-108 ze STŘÍŽOV MOTORS, šestým LIDARRI 336 týmu TRELIVAN motorsport a startovní rošt uzavíral tým ZÁLESÍ RACING s prototypem 57 BRAWN HORSE.

Po startu do závodu šel od druhého kola trochu překvapivě do vedení nováček na okruzích tým PEPETONI GR, když jejich RYCHLÍK 022 už od začátku závodu nenechal nikoho na pochybách, že svědomitá a dlouhá příprava na tento debut byla v týmu pojata opravdu zodpovědně a obě mladé závodnice Káťa i Kája Jarošovi také prokazovali, že přestup z vozů rally rozhodně nepodcenili. Kája si sice týmovým rádiem do boxů trošku stěžovala na to, že si při nájezdu do nejostřejší zatáčky na okruhu šlape na špičky, když má po vzoru rallyového stylu jízdy dveřmi napřed tendenci projet vracák smykem. Káťa zase nemohla přivyknout na maximálku přes 350km/h, hlavně na konci cílové rovinky, když se i přes ohromné burácení strojů z uzavřeného kokpitu RYCHLÍKu 022 téměř pravidelně ozvalo slabé, ale zřetelné vyjeknutí. Týmový výkon a výborně zvládnutá taktika se zastávkami v boxech nakonec pro PEPETONI GR znamenali nejdelší čas strávený ve vedení závodu, které trvalo od druhého kola až do druhé hodiny a dvacáté sedmé minuty závodu. Poté už se ale ze zálohy přes RYCHLÍK 022 přehnali favorité a PEPETONI GR tak v závěru sváděl ukrutně dramatický souboj o třetí místo s výborně jedoucí Vitamočkou. Ten nakonec holky doslova na cílové rovince zvládnuli na jedničku a zaslouženě si odvezli zelené věnce za 3. místo v závodě.

Vítěz kvalifikace LinDa RACING sice na startu příliš nezaostal, postupem závodu ale pomalu ztrácel jednu pozici za druhou, až museli v závěru závodu mechanici zavolat jejich prototyp LIDARRI 541 ještě na jednu neplánovanou zastávku v boxech, která se bohužel trošku protáhla. Po výjezdu z boxové uličky se vůz zařadil na chvost startovního pole a jen o fous uniknul ztrátě jednoho kola. V posledním kole sice Dan Pelikán mohutně finišoval a dotahoval před ním jedoucí prototyp SM-108 týmu STŘÍŽOV MOTORS, do šachovnicového praporu se mu ho ale překonat nepodařilo. Tentokrát bohužel jakoby motor Ferrari nemohl chytit ten správný dech a to v kruté konkurenci těch nejlepších týmů nestačilo na jiné než sedmé místo. Linda Pelikánová, která odjela asi 40% závodu, se nechala na následné tiskovce slyšet, že bude muset tým průběh celého závodu důkladně analyzovat a vyhodnotit všechna nasbíraná data. Připustila ale, jestli přece jen s taťkou Danem nepřehnali testovací program, což mohlo způsobit, že prototyp LIDARRI 541 byl se všemi těmi namotanými seznamovacími a testovacími kilometry už před startem vlastně ojetina. Uvidíme, každopádně na kompletní testy motoru na brzdě a na další zprávy z dílen LinDa RACING si samozřejmě počkáme.

Bohužel jako obvykle se ne příliš dařilo experimentálnímu týmu STŘÍŽOV MOTORS. Nepomohlo mu ani angažmá velezkušené Věry Jarošové st. Prototyp SM-108 měl technické potíže už od startu a tak musel v každém z prvních tří kol zajíždět do boxů na nějaké ty opravy a dolaďování. Nejprve to byly moc vytahané šle v rozvodech motoru, v druhém kole se do vzduchového sání smolně zaseknul asi půlkilový komár, který tak zásadně změnil aerodynamiku prototypu, že nezbylo, než opět zajet do boxu a cizí předmět vyprostit. Ve třetím kole se zase projevila netěsnost dřevěné hlavy motoru tak museli mechanici opět pomocí Herkulesu spravovat. Většinu závodu tak tým strávil na posledním místě. V závěru však týmový brouk pytlík (práce a řízení monopostů všeho druhu) Petr Jaroš zabojoval, vymáčknul z Es Em stoosmičky všechen lepkavý pomerančový sirup, stáhnul ztrátu kola a při průjezdu cílovou rovinkou do posledního kola předskočil v tu dobu v boxech stojící prototyp vítěze kvalifikace LIDARRI 541 týmu LinDa RACING. Oba vozy potom v posledním kole mezi sebou svedli nelítostný souboj o 6. místo, ze kterého nakonec vyšel lépe STŘÍŽOV MOTORS.

Ve vynikající čtvrté místo proměnili svou divokou kartu Matýsek Hanzal, Lukáš Bílý a Jindra ZemánekVITAMOČKA Teamu. Soustředěný výkon a dobře připravený Gulf PORSCHE umožnili klukům dokonce v závěru velmi těsně zabojovat i o stupně vítězů. Tým jako nováček na okruhu, měl na tribunách početnou skupinu příznivců vyzbrojenou potřebnou nádražní a fandící technikou. Takže nechyběly lokomotivní sirény, návěstidla, tabulky, transparenty, frkačky, píšťalky ani kleště průvodčího, kterými fanoušci cvakali svému týmu odjetá kola. Mohutná kulisa vytvořená diváky na tribunách hnala prototyp Vitamočky kupředu a nic nevadilo, že na trati nebyly žádné výhybky pro předjížděcí manévry. Piloti vodili Gulf PORSCHE po trati tak, že za nimi zůstávala jen ohnivá čára. Stevardi si sice po závodě zavolali k detailní technické prohlídce jejich prototyp s dieselovým motorem, aby důkladně prověřili, zda jej náhodou nekontroluje řídící jednotka, která by mohla obsahovat podvodný software Dieselgate, ukázalo se ale, že v Gulf PORSCHE staršího data výroby žádná elektronická řídící jednotka není a tak byl anonymní podnět ke kontrole s jakoukoli pochybností rozptýlen.

ZÁLESÍ RACING zažil výsledkově průměrný závod. Prototyp 57 BRAWN HORSE sice oplýval potřebným množstvím koňských sil, jako by mu ale chyběly křídla. Obrazně by se dalo říct, jako by je hlavní sponzor Aeroflot zapomněl týmu dodat. Jezdecká dvojice Věra Jarošová ml. a PB Pepetoni se sice ve voze pravidelně střídali, vždy po výměně ale hledali ten správný rytmus. Ross Brawn marně kombinoval a hledal tu správnou strategii jak přimět závodníky k větší koncentraci. Z nervozity, kterou bylo možné spatřit na tvářích členů týmu v paddocku se zdálo, že oba piloty v průběhu závodu něco rozptyluje. Na podlaze kokpitu prototypu 57 BRAWN HORSE bohužel až při poslední zastávce v boxech mechanici objevili povalovat se pár koňských kobližků, košík s houbami a několik prázdných sklenic od medu. Na to byly bohužel všechny Rossovy strategie a taktiky krátké a tak si ZÁLESÍ RACING nakonec z Vrbčan odvezl páté místo. Doma si pak členové týmu alespoň udělali smaženici, načnuli novou sklenici s medem a naplánovali jak se pustit do příprav na další ročník Vrbčanského závodu.

Výborný závod má za sebou mladá závodnice Eliška Pelikánová a celý tým TRELIVAN motorsport. Eliška totiž svému týmu Vrbčanský závod výborně rozjela a tak strávila na okruhu mnohem více času, než týmoví stratégové původně předpokládali. Eliška na 127,4% využila Jardův aerodynamický prvek zvaný „rohlík s máslem“ a potenciál prototypu LIDARRI 336 a nezůstala tak nic dlužná své jmenovkyni, slavné automobilové závodnici Elišce Junkové, za svobodna Alžbětě Pospíšilové. Tým do posledních metrů závodu bojoval o vítězství, když se v několika okamžicích dokonce na krátkou chvíli octnul ve vedení. V cíli z toho nakonec bylo vynikající 2. místo s nicotnou ztrátou na vítěze. LIDARRI 336 pod taktovkou Jardy šlapalo jako hodinky a ne jinak musíme hodnotit i jezdecké výkony Anny a Ivety Pospíšilovic, které s vydatnou Eliščinou podporou potvrdili papírové předpoklady redaktorů „Závratné Rychlosti.“ Potvrdilo se i to, že Vrbčanský okruh týmu TRELIVAN motorsport sedí a že na něm bezpochyby vyrůstá velmi nadějná malá závodnice.

„V Renaultu chytli saze a PESCAROLO-JUDD nebyl k zastavení.“ Tak by se nechal charakterizovat výkon celého SPEED IVE SPORTu. Zkušenosti obou pilotů Věry Pelikánové a Ivana Pelikána a dokonalá taktika týmu s využitím potenciálu motoru slavili triumf. Až v cíli se ukázalo, že mechanici z Renaultu naordinovali motoru prototypu PESCAROLO-JUDD postupné zvyšování maximálních otáček a oba piloti do puntíku splnili zvolenou taktiku „Od startu na plno a pak postupně zrychlovat!“ Na startovním roštu sice zaujal tým až čtvrtou pozici, po startu ale oba piloti postupně a systematicky číhali na možnosti předjížděcích manévrů, které se jim v průběhu závodu dařilo bezezbytku realizovat. Nejen díky tomu mohl plný a burácející kotel diváků na tribunách Vrbčanského okruhu sledovat strhující závod od začátku až do konce a vychutnat si tak pěknou řádku předjížděcích manévrů v podání vítěze závodu z Přibyslavy. Ostatně souboj o triumf vřel až do posledního metru cílové rovinky a rozhodovalo se až na šachovnici. Přibyslavští matadoři si největší pohár a Vrbčanské zlato odvezli domů zcela zaslouženě.

Vrbčanský závod 3HOURS Le VRBČANY 2015 je tedy za námi. Na automotodromu „Ve staré kotelně“ sice už utichly motory, usadil se zvířený prach a vyvanul odér spáleného benzínu, na stolech organizátorů se ale již začínají rodit plány na závod dalšího ročníku a možná nejen to. Nechme se tedy překvapit, co nám příští závodní sezóna přinese.

Na viděnou na dalších motoristických podnicích se těší (RZ) Ruda Zatáčka.

fotogalerie >>

(pj)

« zpět na seznam zpráv | nahoru »